• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини, події бібліотеки
  • 115 РОКІВ ВІД ЧАСУ ПОБУДОВИ ЗАЛІЗНИЧНОГО ВОКЗАЛУ У ВОЛОДИМИРІ ТА ПРОКЛАДАННЯ ЗАЛІЗНИЦІ МІЖ м.КОВЕЛЬ І м.ВОЛОДИМИР (1908)

115 РОКІВ ВІД ЧАСУ ПОБУДОВИ ЗАЛІЗНИЧНОГО ВОКЗАЛУ У ВОЛОДИМИРІ ТА ПРОКЛАДАННЯ ЗАЛІЗНИЦІ МІЖ м.КОВЕЛЬ І м.ВОЛОДИМИР (1908)

2023-08-06

ап

Наміри побудувати на Волині військову залізницю "Пінськ—Камінь-Каширський—Ковель—Володимир-Волинський" зародилися ще в 1903 році.

Під час будівництва володимирського залізничного вокзалу у 1906 році знайдено мідний котел зі срібними та золотими монетами.

В 1907 році за проєктом архітектора О.Вербицького споруджується новий вокзал станції Ковель. Будівля розташовувалася на висоті другого поверху, мала зали для пасажирів I, II, III класів. Станцію Ковель вважали однією з шести кращих у царській Росії.

У 1908 році був збудований і освячений залізничний вокзал у Володимирі. В народі його називали "Двірець". Доктор історичних наук Михайло Кучинко у книзі "Історія міста Володимира-Волинського від найдавніших часів до середини ХХст", описує, що вокзал декорований зовні пілястрами (квадратні обриси з прямими краями). Вони розміщені у міжвіконних полях, а великі за розміром вікна мають півциркульні завершення, за рахунок чого створюється імітація аркади (галерея арок).

Микола Веремчук, знаний у місті краєзнавець, у своїй книзі "Хроніки Володимира" кн.1 пише, що на східній стороні міста прокладено залізницю "Ковель – Львів" у 1908 році з підсобними приміщеннями і вокзалом. У ньому розмістилися каси, очікувальний зал, ресторан, службові кімнати. Так з’явилася на карті Волині нова гілка – Ковель – Володимир-Волинський, що пролягла через Турійськ та Іваничі. Відомий наш композитор Ігор Стравінський згадував залізницю часто. Упродовж 20-ти років їздив у сусіднє містечко Устилуг (будинок І.Стравінського зберігся до наших днів). Зворушує і хвилює, бо на старовинних світлинах будівля залізничного вокзалу така сама, як і була.

Запрошую помандрувати в епоху, коли почали прокладати залізничні колії. На той час, це був великий прогрес.

Тож давайте перегорнемо кілька сторінок історії. Микола Веремчук зазначив, що прокладання залізниці "пожвавило торгівлю в невеликому на той час повітовому місті. Цьому ж сприяв і військовий гарнізон для якого в 1908 році будуються - військові містечка та церква". Сприяло подальшому покращенню промисловості: почали будуватись підприємства, зросла кількість ремісничих майстерень, збільшилась кількість робітничих професій.

Дивує те, що зводилися сталеві колії без сучасної потужної техніки. Не було тоді вантажопідйомності машини, який би допомагав у просуванні магістралі. Чоловіки всю роботу виконували власноруч. Застосовували для роботи коней. З марок автомобілів були на той час славнозвісні: Opel Kapitan (на фото), Ford, Mercedes.

З 1914 року лінію було подовжено до станцій "Сокаль та Львів", завдяки чому залізниця поєднала Галичину та Волинь.

У 1921 році, коли Волинь відійшла до Польщі, залізниця повернулася в сторону Варшави. Збудовано залізничну гілку Володимир – Волинський - Завада, яка сполучала Володимир – Волинський з Варшавою та іншими польськими містами.

29 квітня 2021 року зведено тягові підстанції на станції Ковель в рамках електрифікації напрямку Ковель — Ізов.

15 червня 1924 року рішенням Міністерства залізниць назву станції змінено з Володимир-Волинський на Влодзімеж, але незабаром повернули на Володимир-Волинський.

Також польська влада планувала продовжити залізницю Володимир-Волинський – Війниця, побудовану ще в часи Першої світової війни. Нею їздили вантажні, пасажирські поїзди. Ця лінія повинна була пролягти через Торчин та з’єднати Луцьк і Володимир–Волинський. Але на превеликий жаль, цього не сталося. Щоб доїхати до Луцька поїздом, ми можемо через станцію Ковель. Мрії доїхати поїздом до Нововолинська, теж залишилась тільки мрією. У 1950-1960 роки залізницю прокладали у шахтарському місті тільки для вивозу вугілля.

19 березня 1944 року на станцію радянськими літаками скинуто три авіабомби, пошкоджено сходи вокзалу, які пізніше відновили.

Ярослав Киба у книзі «Володимирщина: минувшина і сучасність» описує, що вокзал вул.Привокзальна 42, пам’ятка архітектури місцевого значення, взята на первинний облік рішенням міськради №36 від 08.02.1979р. У цьому ж році збудовано залізничне полотно і 17 залізобетонних мостів до ст.Ізов, через котру перевозяться вантажі у Польщу.

У 2008р. вокзал і територію капітально відремонтовано. На місці зруйнованої греко-католицької каплички, встановлено фігуру Пречистої Діви Марії. Також, на привокзальній площі встановлено монумент до 1000-річчя заснування міста Володимир.

У 2022 році назву станції змінено на "Володимир".

Тетяна Гілевич, бібліотекарка міської бібліотеки для дорослих.

аппр

Кiлькiсть переглядiв: 52

Коментарi